Ook voor recreanten is het Vlaamse wielerseizoen begonnen. Dat betekent opnieuw korte en nijdige klimmetjes, kasseien die je ogen uit hun kassen laten daveren en smalle wegen besmeurd met modder en mest. Wij houden wel van dat vuile Vlaamse stoempwerk, maar doen dat graag op een zo comfortabel mogelijke manier. Dankzij dit lijstje weet je perfect hoe je die scherpe stenen als een volleerde prof kan verorberen.

Wie in de luxepositie verkeert dat hij een nieuwe fiets kan uitkiezen, opteert voor klassiekers zoals de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix maar beter voor een comfortmodel. Fabrikanten geven ze graag een leuke naam, zoals Endurance of Long Distance, maar meestal komt het op hetzelfde neer: een aangepaste geometrie met kortere bovenbuis en langere balhoofdbuis, al dan niet in combinatie met andere ingrepen zoals de Future Shock van Specialized (een veersysteem onder het stuur bij de Roubaix), IsoSpeed bij Trek (scharnierpunten aan het balhoofd en aan de zadelbuis, waardoor het frame kan meebewegen om schokken op te vangen), Actiflex bij de Wilier Cento 10 NDR (een scharnierpunt bovenaan de achtervork met een polymeer ertussen) of het exotische EDSS 2.0 bij de Pinarello Dogma K10S Disk (een echte demper bovenaan de achtervork, inclusief sensoren die bepalen wanneer het systeem zich moet activeren). (...)

BANDEN EN WIELEN

Moderne racefietsen bieden ruimte voor bandjes tot 28 millimeter of meer. Zeker schijfremfietsen kunnen vaak nog breder aan. Zoals heel wat profs en recreanten hebben we goede ervaringen met de Continental GP 4000 S II of de 4-Season, als je wat extra lekbescherming wenst. (...)

Lees het volledige artikel in het maartnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.