Er een aantal op plakken is lastig. Het zullen er ruw geschat een stuk of vijftig zijn, de wielerprofs die in Monaco wonen. Vlak voor het wielerseizoen helemaal losbarstte, zetten we voet aan grond in het prinsbisdom. Daar hadden we het geluk ons wagonnetje te kunnen aanhaken bij het befaamde Monaco-peloton.

De bekendsten? Tourwinnaar Chris Froome en zijn bijna voltallige Sky-armada. Ook Richie Porte woont er. Langs Belgische zijde hebben Philippe Gilbert en Tim Wellens er hun intrek genomen. De Nederlandse delegatie bestaat dan weer uit Steven Kruijswijk, Bauke Mollema en Wout Poels. Monaco is dé hotspot voor wielrenners, laat daar geen twijfel over bestaan.

Toptennissers en Formule 1-piloten hebben al veel langer hun weg naar Monaco gevonden. Maar waarom vertoeft nu ook een derde van het internationale peloton in de mondaine kustplaats? De redenen zijn legio. Uiteraard is er het financiële klimaat. De tijd waarin renners ontkenden dat centen de voornaamste drijfveer waren voor een verhuis naar de ministaat, is al lang verleden tijd. Buitenlanders worden in Monaco vrijgesteld van inkomstenbelasting, vermogensbelasting, belasting op kapitaal, op erfenissen of schenkingen. Daar staat wel iets tegenover. Een appartement huren is niet voor iedereen weggelegd, laat staan er één kopen. De prijs van een onroerend goed bedraagt gemiddeld 41.000 euro per vierkante meter, en om een appartementje van 120 vierkante meter te huren mag je maandelijks een hallucinante 7.500 euro neertellen.

Als zulke financieel gunstige omstandigheden zich in pakweg de woestijn zouden voordoen, zou geen enkele wielerprof erheen gaan. Dat brengt ons bij een tweede belangrijke beweegreden voor een verhuis naar het belastingparadijs van amper twee vierkante kilometer: het landschap. Vlak achter de kustlijn in Nice en Monaco kan je via La Turbie of de Col d'Eze het binnenland inrijden en kom je als het ware in een andere wereld terecht. Het is de speeltuin van de Maritieme Alpen, waar de keuze aan cols boven de 1.000 meter uitgebreid is en het ene postkaartplaatje het andere opvolgt.

Lees het volledige artikel in het maartnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.