Op 3 en 4 februari 2018 is de Cauberg het strijdtoneel van de wereldkampioenschappen. Parcoursbouwer Adrie van der Poel moest de omloop van de Cauberg Cross weliswaar wat aanpassen, maar de ingrediƫnten blijven dezelfde: een pak hoogtemeters, veel loopwerk bergop en enkele gevaarlijke schuine kantjes.

"Het grote verschil met de Wereldbekerwedstrijd is dat de renners nu helemaal rond het casino fietsen. Het parcours is dus langer geworden, telt in totaal zowat 3,3 kilometer", verklapt parcoursbouwer Adrie van der Poel. "In het extra lusje zit er ook wat afwisseling: een stukje bergop fietsen, een looppassage en tot slot een vijf meter hoge brug. Omdat de aanloop te kort is, zullen de renners die via een trap naar boven moeten lopen."

Het was de uitdrukkelijke wens van de UCI om een link te maken tussen de Cauberg en het WK. Zo droomden de bobo's van een koninklijke start aan de voet van de legendarische helling om dan na ruim een kilometer klimmen tegen gemiddeld 5 procent op het finale parcours te komen. Maar die piste gaat uiteindelijk niet door. "Voor mij is dat nooit een optie geweest", reageert Adrie van der Poel. "Ik vind dat het niet hoort voor een cross om op een andere plaats te starten. Bovendien is het altijd wenselijk om een dergelijke nieuwigheid vooraf te testen in wedstrijdomstandigheden en dat was hier niet meer mogelijk. Het grootste probleem was echter van organisatorische aard: de weg over de Cauberg is een belangrijke doorgangsweg en het is gewoon onmogelijk om die vier dagen af te sluiten."

Lees het volledige artikel in het januarinummer van cycling.be magazine, NU in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.