Elke maand gaat cycling.be dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Deze keer: het trainen op hartslag. Zit je zelf met fietsgerelateerde vragen? Gooi ze hier op tafel!

VRAAG: Ik wil graag wat meer op hartslag trainen en mijn zones bepalen, maar ik worstel met enkele begrippen. Wat bedoelt mijn trainingsapp bijvoorbeeld met 'rusthartslag'? Is dat de hartslag wanneer je net wakker wordt of die wanneer je stilstaat, stilzit, ligt ...? Hoe doe je best zelf een test om je maximale hartslag te bepalen? Ik heb gewoon een fiets en een hartslagmeter.

ANTWOORD (Wim Van Hoolst - Energy Lab): "Als je op trainingsvlak (in een app, op een site, een trainingsartikel) leest over de rusthartslag, slaat dat op de hartslag die 's ochtends gemeten wordt, liggend of zittend. Neem je hartslag ook steeds voor het ontbijt en liefst zo snel mogelijk na het ontwaken."

"Je hartslag is een van de belangrijkste indicatoren van je lichaam", legt Van Hoolst uit. "Het is daarom niet onverstandig om hem dagelijks 's ochtends even te meten. Dat kan met een professionele hartslagmeter, waarbij je de waarde gewoon kunt aflezen van het scherm. Maar ook via je smartphone kun je jouw hartslag berekenen, met de app Instant Heart Rate bijvoorbeeld. Je wijsvinger enkele seconden op de camera van je mobiele telefoon houden volstaat voor een gedetailleerde weergave van je hartslag. En natuurlijk is er ook nog de oldschool methode, waarbij je je middel- en je wijsvinger aan de binnenkant van je andere pols plaatst en het aantal slagen telt gedurende dertig seconden. Dat aantal vermenigvuldig je dan met twee om je werkelijke hartslag te bekomen, of alleszins toch een benadering daarvan. Vijftien seconden tellen wordt in de praktijk ook gedaan, maar daar is de foutenmarge net iets groter."

Iets wat ook van belang is bij het goed opmeten van de hartslag, is de manier waarop je het doet. "Wees hierin steeds consequent. Nam je de eerste dag je hartslag liggend op, doe dat dan de dag nadien ook. Nam je hem eerst zittend, neem hem dan ook elke dag zittend op. Maar neem je hartslag niet rechtstaand op, en ook niet wanneer je eerst de trap bent op- of afgerend: dat kan allemaal een vertekend beeld geven. Het beste is dat je hem elke keer opneemt vlak na het ontwaken. Daarom heet het ook een ochtendpols. Ben je wakker geschrokken van de wekker of heb je iets anders gedaan dat invloed heeft gehad op je hartslag, ga dan rustig neerzitten of liggen gedurende twee minuten alvorens je hem opneemt. Op die manier kun je een goede analyse maken van de staat van paraatheid van je lichaam."

Lees het volledige artikel in het novembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.

Stuur hier jouw fietsvragen door!