Elke maand gaat cycling.be dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Deze keer: de voedingsstrategie op de MTB. Zit je zelf met fietsgerelateerde vragen? Gooi ze hier op tafel!

VRAAG: Als mountainbiker draag je vaak enkel een drankrugzak met water. Hoe kun je je voedingsstrategie voor onderweg daaraan aanpassen? Bovendien weet je ook niet exact hoeveel je drinkt. Bestaan er vuistregels om er toch een idee van te krijgen?

ANTWOORD (Evelyne Coppens - voedingsexperte Energy Lab): "Die kerel heeft niet genoeg gedronken of te weinig gegeten." Het is een van de meest voorkomende uitspraken tijdens een wieleruitzending op televisie. Elke fietser weet hoe het voelt om de gevreesde man met de hamer tegen te komen. Je krijgt het goeie verzet niet meer rond, je gaat harder schokschouderen en voelt alle jus zo uit je benen stromen. Daarom is de juiste voedingsstrategie van cruciaal belang om goeie prestaties neer te zetten.

Wanneer je op de weg fietst, geldt de regel vaak dat je minstens een bidon per uur moet uitdrinken. Al hangt dat sterk af van de weers- en andere trainingsomstandigheden. Toch is het relatief makkelijk om onderweg bij te houden hoeveel drank je al door je keelgat liet stromen: je telt gewoon het aantal bidons dat je meenam of kreeg aangereikt en hoeveel je er al effectief leegdronk.

Op de mountainbike is het niet zo eenvoudig om die vuistregel toe te passen: het frame laat vaak niet toe om één of laat staan meerdere bidons mee te nemen. Daarom kiezen velen voor een handige drankrugzak. Voor je vertrekt, vul je de inwendige waterzak met drank naar keuze en zo heb je al snel anderhalve liter proviand op je rug hangen. Dat komt overeen met ongeveer twee gewone bidons. Toch check je best even de inhoud van de blaas, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Maar hoe bereken je in godsnaam hoeveel vloeistof er al door het slangetje naar je mond passeerde en hoeveel er nog in het reservoir zit? Door het smalle tubetje moet je al hard zuigen om hetzelfde effect te bekomen als bij een bidon die je omhooghoudt en waarop je knijpt. Dat zorgt vaak voor een vals gevoel van meer drinken, maar schijn bedriegt. Vergelijk het maar met het drinken van een blikje tegenover drinken met een rietje.

Lees het volledige artikel in de Mountainbike Special bij het oktobernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.

Stuur hier jouw fietsvragen door!