De Ronde van Spanje belooft dit jaar een editie te worden voor renners die graag bergop rijden. Met maar liefst negen aankomsten op hellende wegen zullen de explosieve types zich vaak kunnen tonen. Maar hoe kun je er ook als recreant voor zorgen dat je je fietsmakkers in de laatste oplopende hectometers laat afzien?

De pure sprinters die hun zegeteller willen aandikken in de Vuelta krijgen dit jaar niet veel kansen. Er wacht slechts een handvol vlakke aankomsten op hen, waarvan sommige na een reeks zware hellingen onderweg. Het zou ons niet verbazen als heel wat renners de laatste weken voor de Spaanse rittenkoers hun explosiviteit bergop aanscherpen. Wim Van Hoolst (Energy Lab), trainer bij Lotto Soudal, vertelt wat je nodig hebt en hoe je moet trainen om je sprintsnelheid op hellende wegen te vergroten.

ZOVEEL MOGELIJK WATT/KG

Om een goeie spurt bergop te kunnen rijden, moet je een zo hoog mogelijk wattage per kilogram kunnen wegtrappen. Een perfecte lichaamsbouw is er niet, maar de lichtere renners zijn hier wel in het voordeel. Als we dat vertalen naar een profrenner, kom je uit bij de jongens die tussen 64 en 69 kg wegen. Dat zijn meestal de renners die we vooraan zien bij een aankomst bergop of in de Waalse klassiekers. Denk maar aan Thibaut Pinot, Rui Costa, Michal Kwiatkowski en Michael Albasini. Stuk voor stuk jongens die een stevig eindschot hebben bergop na een zware koers en binnen die gewichtscategorie vallen. Zij kunnen de iets zwaardere mannen als Philippe Gilbert het vuur aan de schenen leggen in de Amstel Gold Race, maar ook een lange tijd aanklampen bij klimmers wanneer de weg begint te stijgen.

Je lichaamsgewicht is dus zeker een factor die een rol speelt om je watt/kg zo hoog mogelijk te krijgen. Elke extra kilogram bovenop je ideale gewicht zal zorgen voor een lagere waarde. Let wel op als je wil vermageren om een hoger watt/kg te kunnen behalen zodat je niet te veel aan kracht inboet. Het komt erop neer dat je goed heuvels en bergen moet kunnen oprijden om daarna nog een laatste keer uit te pakken met je kracht bergop. Als je te radicaal afvalt, bestaat de kans dat je maximale kracht afneemt en bijgevolg ook je spurtcapaciteiten verminderen.

Lees het volledige interview in het augustusnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees het HIER online verder via Blendle.