Elke maand gaat cycling.be dieper in op typische vragen van fietsers en wielrenners. Zowel voeding, training als materiaal komen aan bod. Deze keer: slapende voeten. Zit je zelf met fietsgerelateerde vragen? Gooi ze op tafel!

Vraag: Als ik ga fietsen, dan krijg ik na een tijdje een slapend gevoel in mijn voet. Dat is nog draaglijk. Echter, een half uurtje later is de pijn niet te harden. Zeker als ik dan recht op de trappers moet. De pijn situeert zich in het midden onderaan de voet, net onder de tenen. Ik moet dan echt stoppen en mijn schoen uitdoen. Dan ontploft pas de pijn helemaal om pas na een tiental minuten te verminderen.

Tintelende of slapende voeten komen nagenoeg altijd voort uit afklemming van de zenuwen die onderaan de voet langs de voetwortelbeentjes lopen. Als de druk op de zenuwen te hoog wordt, raken ze afgekneld en krijg je een slapend gevoel. Dat kan veroorzaakt worden door:
1. Slecht afgestelde schoenplaatjes waardoor veel druk op slechte plaats van de voet terecht komt. We zien vaak dat voeten beginnen te slapen als je de plaatjes te veel naar voren hebt gemonteerd. Dat wil zeggen: als je te veel met de tippen fietst.
Oplossing: Juiste afstelling schoenplaatjes (check of ze niet te veel naar voren zijn geplaatst) of kiezen voor een breder type schoenplaatjes met groter drukoppervlak.
SPD mountainbikeplaatjes zijn bv. klein, terwijl de raceplaatjes van Look Kéo of SPD-SL groot zijn.

2. Een doorgezakte voorvoet. Dat komt voort uit de morfologie van de voet en is eerder uitzonderlijk. Eender welke schoen/plaatjescombinatie blijft zorgen voor verhoogde druk? Is het voetgewelf dan niet doorgezakt, waardoor je in de bal van de voet overdruk krijgt?
Oplossing: een zool die de voetboog ondersteunt en de voetwortels opduwt, zodat de zenuwen terug vrije baan krijgen.
Laat je hiervoor adviseren door een voetexpert, podoloog of bikefitter.

3. Te kleine schoenen of te hard aantrekken van schoenen. De grootste oorzaak van een slapend gevoel in de voeten is namelijk een te nauw sluitende schoen. Zodra een schoen te smal is, gaat de voet ingekneld geraken. Die wordt samengeknepen en de bal van de voet zakt naar beneden. Hierdoor krijg je zenuwirritatie exact op die bal van de voet omwille van het feit dat daar ook veel tegendruk van het pedaal komt. Zeker in de zomer hebben vele voeten de neiging om wat op te zwellen.
Oplossing: Zorg voor dunne sokjes en span de schoenen niet te strak aan. Zolang de voet niet kan bewegen in de schoen moet het niet strakker. Zorg daarnaast voor een schoen die past bij de voet. Heb je een brede voet? Dwing ze dan niet in smalle Sidi-schoenen (Sidi biedt ook een bredere Mega-uitvoering van zijn schoenen aan, red.).
Laat je goed adviseren tijdens een bikefitting of in een fietsspeciaalzaak bij aanschaf van de schoenen

4. Slechte hittegeleiding waardoor de voet opwarmt en zwelt.
Oplossing: Schoenen met ventilatiegaten en/of een houten zool kunnen soelaas brengen.
Ook hier geldt: laat je goed adviseren tijdens een bikefitting of in een fietsspeciaalzaak bij aanschaf van de schoenen.

Lees de rest van de tips in het augustusnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER verder via Blendle.

Zelf fietsvragen? Stuur ze hier door!