Drie dagen rondlopen op een gigantische beurs als Eurobike in Friedrichshafen en je belandt bij de gekste ontwerpen, onmogelijkste ideeŰn en vreemdste tweewielers. Maar er zijn ook opvallende trends te noteren. En we bewonderen twee prototypes die ons een blik op de toekomst gunnen.

Canyon onthulde de Projekt MRSC Connected-fiets, een aerodynamische comfortracer met sensoren die carbon veerelementen in voor- en achtervork activeren. 'Connected' slaat op de integratie van technologie, zoals gps en smartphone. De boordcomputer waarschuwt wanneer je je ketting moet (laten) vervangen, maar toont ook de route. Raakt je fiets gestolen, dan kun je hem opsporen. De fiets herkent ook wanneer je hebt gevallen en stuurt een noodoproep uit.

BMC showde de Impec Concept, een werkend prototype dat maar vier maand ontwikkelingstijd kostte - een voorbeeld van hoe snel men in het Zwitserse Grenchen kan werken doordat er in de thuisbasis zelf wordt gefabriceerd. 'Modulaire integratie' is het codewoord. Aan een eenvoudig hoofdframe kun je heel wat aerodynamische add-ons toevoegen, zonder het cleane uiterlijk aan te tasten. Je kunt zowel een versnellingsbak als een hulpmotor in het bracket monteren, of kiezen voor een batterij of een ge´ntegreerde drinkbus in de schuine buis. De Twin-stuurpen en -zadelpen bestaan telkens uit twee armen, wat aerodynamischer is. En het single-sided-concept is terug van weggeweest: ÚÚn kant van de fiets 'weghalen' is namelijk de simpelste manier om de luchtweerstand te verminderen. Remschijven zijn ge´ntegreerd in het frame en worden door een luchtinlaat gekoeld.

Samengevat: aerodynamica en comfort zijn momenteel nog heel aparte gegevens die je moet zoeken in specifieke fietsen, maar binnen enkele jaren krijgen we tweewielers die die kwaliteiten verenigen. En belangrijk: schijfremmen worden echt wel gezien als de toekomst - ze keren op beide fietsen terug. Meteen een eerste trend!

Lees het volledige artikel in het oktobernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel!
Bookmark and Share