Powered by Sport.be Powered by Sport.be
Deze maand
Ridley mikt op schijfremmen
Tijdens de Superprestige Zonhoven mocht Cyclo Sprint kennismaken met de nieuwe Ridley X-Fire Disc. De Belgische fietsconstructeur leverde een voortreffelijke fiets af. Maar dat was niet de enige nieuwigheid...
Ridley X-Fire Disc. (foto roel van schalen)

Ridley nodigde negen internationale journalisten uit voor het jaarlijkse X-over-evenement. Cyclo Sprint zorgde voor de enige Belgische vertegenwoordiging. De Superprestige in Zonhoven bleek de perfecte gelegenheid om de wereld te laten kennismaken met het aanbod aan crossfietsen met schijfremmen. Wij kregen de X-Fire Disc ter beschikking (onderaan vind je een testverslag), maar ook de X-Bow en X-Ride aluminium modellen zijn te verkrijgen met schijfremmen. Tijdens het WK in Louisville stelt Ridley dan het nieuwe topmodel, de X-Night, voor in een versie met n zonder disc brakes.

HYDRAULISCHE REVOLUTIE

Naast de voorstelling van de nieuwe producten van Etixx (sportvoeding), Vermarc (wielerkledij) en Lazer (helmen en brillen) leerden we dat Ridley vooral uitkijkt naar de overstap van mechanische naar hydraulische schijfremmen voor de crossfiets. Ingenieur Toon Wils had bij een bezoek aan onderdelenfabrikant Sram in Amerika al te horen gekregen dat de shifters (met hydraulische cilinder verwerkt in de shifter zelf) al klaar zijn voor productie en binnen enkele maanden verkrijgbaar zouden zijn. Dat zal de markt voor crossfietsen met discs zeker een boost geven. Afwachten of de voordelen voor racefietsen ook de moeite waard zullen blijken en of de warmteproblemen tijdens lange afdalingen opgelost zullen zijn.

HELIUM SL LIMITED 58

Helium SL 58 ltd. ed. (foto steven kins)

De Helium SL is het lichtste frame dat Ridley ooit gemaakt heeft en dus stond event manager Filip Heylesonne te popelen om de gelimiteerde editie van dit model voor te stellen. Om de lancering extra in de verf te zetten, is er met dit frame een gelimiteerde fiets opgebouwd: de Helium SL Limited 58 edition. Het getal 58 verwijst naar het gemiddelde gewicht van de fiets (5,8 kg mt pedalen, in maat S bijvoorbeeld 5,74 kg en dus meer dan een kilo onder de UCI-limiet) n het aantal exemplaren dat van deze fiets zal worden gebouwd. De fietsen zullen genummerd worden vanaf 01/58 en de speciale sobere (en dus ultralichte) lakking benadrukt het exclusieve karakter nog verder. Wij kregen het nummer 1 uit de reeks te zien, de fiets van Anthony Kumpen, commercieel directeur bij Ridley. De grijpgrage handen van de tien aanwezige journalisten voelden, duwden en trokken aan de fiets, maar ze vonden geen punten van kritiek. De Helium SL staat alvast op ons verlanglijstje om te testen!

De Limited 58 edition is opgebouwd met lichte maar ook betrouwbare onderdelen: de nieuwe Sram Red groep, 4ZA Cirrus Pro componenten en Zipp 202 Tubular wielen met Continental tubes. De fiets kost 7.999 euro (zonder pedalen) en zal op 10 februari uitgeleverd worden via het dealernetwerk van Ridley.

RIDLEY X-FIRE DISC

Een prachtig parcours in Zonhoven. (foto steven kins)

Op het uitdagende crossparcours van Zonhoven mochten we onze rijkunsten tonen. Dat leverde geen gebroken ledematen op, maar wel des te meer bewondering voor de profs en jeugdrenners die op deze omloop constant voluit moeten gaan. De X-Fire Disc verteerde de afdalingen zonder verpinken en bleek in alle omstandigheden betrouwbaar en stabiel.

Onze testredacteur Roel van Schalen legde de X-Fire eerder al op de pijnbank, en wij kunnen hem enkel bijtreden in zijn bevindingen. Vooral het betrouwbare stuurgedrag in technische zandafdalingen viel ons ook op. Hieronder lees je zijn testverslag uit de Cyclocross Special (Cyclo Sprint oktober 2012):

Breken discremmen door?

Als we Ridley mogen geloven, komen de discbrakes eraan. De marktleider in crossbikes zag de vraag in Amerika dit jaar enorm stijgen. Zelf juich ik de komst van discs ook toe, vooral omdat de remkracht ervan zoveel hoger ligt dan die van de gewoonlijke cantilevers. En omdat de ergerniswekkende klapperende voorvork ermee tot het verleden behoort. Een ander voordeel is dat de velgen geen last meer hebben van remslijtage, noch van hitte-ontwikkeling waardoor tubes kunnen aflopen. Velgen worden lichter geconstrueerd, wat iets goedmaakt van het hogere gewicht van de remklauwen zelf. En hoewel schijfremmen zwaarder blijven dan cantilevers is dat extra gewicht verwaarloosbaar. Een groter nadeel is het aanslepen van de schijven of rotors tegen de remschoenen. Ik heb al eens een prototype schijfrem gezien waarvan de remschoenen zodanig ver van de schijf terugveerden dat er geen geruis te horen was. Maar mijn ervaring met schijfremmen is dat vroeg of laat slepen je deel is.

Nog niet hydraulisch

Een veel groter bezwaar is dat schijfremmen voor crossfietsen bijna allemaal mechanische versies zijn, terwijl pas bij de hydraulische variant het echte voordeel voelbaar is. Er naast de Formula-remmen voor de Colnago C59 Disc al wel tussenoplossingen om van mechanisch naar hydraulisch te geraken, zoals de Parabox van TRP. Maar eerlijk gezegd ontsiert zo'n kastje je fiets en sleep je al gauw 450 gram extra gewicht mee.

Geen schijven voor de profs

Vandaar dat de profrenners die op vraag van Ridley met mechanische schijfremmen gingen testen, er stuk voor stuk voor bedankten. Geen toegevoegde waarde volgens hen, vanwege het hogere gewicht en bovendien: hoe houden schijfremmen zich in zware modder? Lopen ze niet helemaal vol, zeker op kleigrond? Een plausibele kanttekening van de veldrijders, die daar natuurlijk geregeld mee te maken krijgen. Voor mijzelf gelden die argumenten minder, want als het modderig is, kijk ik wel uit om mijn spulletjes schielijk om zeep te helpen. En dat gewicht is ook al niet van tel bij de pleziertochtjes waar het mij om te doen is. Als modale testpiloot, ben ik daarom blij met discs, al was het maar om van happende voorvorken verlost te zijn. Schijfremmen van gemiddeld niveau doen het even goed als cantilevers van topniveau. Kom maar op met die hap dus.

Cyclocross is Ridley

De Avid-remmen op de X-Fire lieten zich trouwens gemakkelijk bijstellen. Even draaien aan het rode wieltje op de klauw en de slag van de remhendel vermindert meteen met de helft. Een korte slag, lekker is dat. Nog indrukwekkender: de wendbaarheid van de fiets in combinatie met zijn stabiliteit. Na de 2 uren op Demo Day ging ik ook nog enkele keren het crossparcours van Zonhoven op, met die afgrijselijk zware zandput erin. Daar, op de doorgaans desolate bos- en heigronden, ging de X-Fire op de pijnbank. Hard de heuveltjes op, rukken aan het stuur. Hard naar de bochten, zo hard mogelijk in de ijzers. Hard schakelen, vol op de trappers. Voluit een mulle zandafdaling in, gecontroleerd maar op het randje zwiepen met het voorwiel. De X-Fire verteerde het allemaal zonder morren. Vooral de laatstgenoemde foltering: in een technische afdaling door los zand kon ik de fiets gewoonweg net uit balans brengen. Dat gaf zoveel vertrouwen dat ik overweeg de bike zelf aan te schaffen. Waar die stabiliteit vandaan komt? Het compacte frame, dat van carbon is, de superstijve vork, de kennelijk uitgekiende geometrie, waarop ik ondanks de kleine maat (54, normaal heb ik bij een crosser 56) als gegoten zat? Cyclocross is Ridley, dat is het antwoord.

En punt van kritiek: de remkabel schuurt over de lak. Heb je een nagelnieuwe fiets, zit er na n ritje door zand al een schuurplek op je balhoofdbuis. Wanneer leren fabrikanten het nu eens? Moet er misschien een Facebook-groep komen? 'Free my headtube of chafing'?

Waar voor je geld

De testfiets bleef net onder de 10 kg, maar voelde veel lichter en wendbaarder aan. De serieuze crosser heeft hier een prima strijdwapen aan.

SPECIFICATIES
Frame: Ridley X-Fire Carbon
Voorvork: 4ZA Orix Carbon
Stuur: 4ZA Stratos
Stuurpen: 4ZA Stratos
Balhoofdset: FSA Acb
Zadelpen: 4ZA Stratos
Zadel: 4ZA Cirrus
Shifters: Shimano Ultegra
Remmen: Avid BB7 Road
Crankstel: FSA Gossamer
Trapas: FSA Gossamer
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Achterderailleur: Shimano Ultegra
Ketting: KMC
Wielen: Mach1 Roadrunner/Shimano FH-M475
Banden: Challenge Grifo 32 Pro
Maten: 41, 48, 50, 52, 54, 56, 58, 60
prijskaartje: 2499 EUR

INFO: Race Productions, tel. +32 13 67 36 00 en www.ridley-bikes.com

Extra's
Reacties op dit artikel