Powered by Sport.be Powered by Sport.be
Deze maand
Review: crosser, 26 inch mountainbike of 29'er?
In Cyclo Sprint november staan de voor- en nadelen van een crosser, 26" en 29'er opgesomd. Hier gaan we wat dieper in op de testfietsen: de Zannata Z46, Moozes Avalanche en Kona Big Kahuna.
Zannata Z46

Zannata Z46. (foto alain buyck)
Het argument van de slechtere remmen bij een crossfiets kan kloppen, maar om in Vlaanderen een parcours tegen te komen waar dat een echt probleem is, moet je al wat zoeken (al zijn ze er uiteraard wel - denk maar aan Kluisbergen en De Schorre in Boom). In dit geval moesten we de achterrem iets bijstellen en daarna konden we al slippend tot stilstand komen - probleem opgelost dus. In de modder doen de smalle banden het beter dan die van een MTB. De grip van een echte mountainbikeband kun je uiteraard niet benaderen, al zijn de Challenge Grifo's uitstekende allrounders. Sowieso vraagt een crossfiets meer concentratie en stuurmanskunst dan een MTB, maar dat kan ook net leuk zijn.

Deze Zannata Z46 biedt veel waar voor zijn geld. Je krijgt een carbon kader, dat weliswaar niet superlicht is (de volledige fiets weegt 9 kilo) maar wel degelijk. De lichtere voorkant van een crossfiets in vergelijking met die van een MTB nodigt trouwens uit om over obstakels te springen of snel van richting te veranderen - een typisch voordeel/verschil tussen de twee fietstypes.

De afmontage is een mix van betrouwbare Shimano Ultegra-onderdelen met standaard crossremmen en een Miche-crankstel met aangepast verzet (46-34). Sommige fabrikanten durven een gewoon compact crankstel monteren, maar Zannata besteedde hier dus wel aandacht aan. De Deda-cockpit en het San Marco Concor-zadel zien er knap uit en zie je niet vaak in deze prijsklasse. Het compacte stuur is ideaal voor een crossfiets, want zo grijp je tenminste af en toe nog eens in de beugels. Zeker geen miskoop dus, deze Z46!

SPECIFICATIES
Frame: Zannata Z46 Carbon
Voorvork: Carbon
Stuur: Deda RHM01
Stuurpen: Deda Zero 1
Zadelpen: Deda RS 01
Zadel: San Marco Concor
Shifters: Shimano Ultegra
Remmen: Cantilever
Crankstel: Miche 36/46
Derailleurs: Shimano Ultegra
Wielen: Miche Race 707
Banden: Challenge Grifo 32 Pro
Maten: XS, S, M, L, XL, XXL
prijskaartje: 2046 euro
INFO: www.zannata.be

Moozes Avalanche

Moozes Avalanche. (foto alain buyck)
De Moozes Avalanche - onze 'klassieke' mountainbike - trekt sneller op dan de Kona Big Kahuna en hij voelt sportiever aan, door de gestrektere en lagere zit. De Moozes is natuurlijk lichter dan de Kona door de iets betere afmontage en het elegant gevormde carbon frame. Wel vind je geen snufjes zoals steekassen of een balhoofdbuis met twee maten. Dé eyecatchers zijn de onderdelen die op de Avalanche zijn gemonteerd. Voor 2270 euro krijg je een volledige Sram X9-groep, lichte en sterke onderdelen van Pro PLT (Pro is het accessoiremerk van Shimano), een prachtige high-end RockShox SID-voorvork en een verrassend comfortabel Selle Italia XR-zadel.

De voorvork doet net iets beter zijn werk dan de Reba die gemonteerd is op de Kona en de X9-schakelonderdelen blijven net iets vlotter werken. De Mavic Crossride-wielen zijn iets minder licht, maar ze bleven probleemloos draaien en ook de Continental Race Kings doen het goed op veel verschillende ondergronden - enkel diepe modder is niet het favoriete terrein van deze banden.

Toen we met twee collega's - de ene met de Moozes, de andere met de Kona - een veldtoertocht gingen betwisten, kon de Moozes goed zijn mannetje staan. Vooral op de smalle singletracks in het bos, met weinig plaats tussen het stuur en de bomen, reed de Avalanche de 29'er op achterstand. Op langere, meer technische of steilere stroken, was het dan weer de Big Kahuna die de overhand nam. Zo blijkt maar weer dat 26 inch mountainbikes zeker nog toekomst hebben. Wil je toch een 29'er? Geen probleem, ook bij Moozes kunnen ze je daarmee helpen. Je kunt elk frame trouwens volledig naar wens laten afmonteren op de website van de fabrikant.

SPECIFICATIES
Frame: High Modulus 3K Carbon
Voorvork: RockShox SID
Stuur: Pro Koryak
Stuurpen: Pro PLT
Zadelpen: Pro PLT
Zadel: Selle Italia XR
Shifters: SRAM X9
Remmen: Avid Elixir CR
Crankstel: SRAM X9
Derailleurs: SRAM X9
Wielen: Mavic Crossride
Banden: Continental Race King
Maten: 38, 43, 48, 53
prijskaartje: 2270 euro
INFO: www.moozes.be

Kona Big Kahuna

Kona Big Kahuna. (foto alain buyck)
Het frame van de Big Kahuna is niet gemaakt van gewoon aluminium. Er is scandium toegevoegd aan de legering. Dat zeldzame metaal zorgt ervoor dat het aluminium sterker is, waardoor er minder materiaal nodig is en je uiteindelijk een lichter en zelfs comfortabeler kader krijgt. Kona heeft ook gedacht aan de stijfheid van het geheel. Het onderste balhoofdlager meet 1,5 inch, zodat de voorkant van de fiets zo weinig mogelijk doorbuigt. Wat ook helpt, is de afwezigheid van normale snelspanners. Zowel vooraan (15 mm) als achteraan (142x12 mm) houden steekassen de wielen stevig geklemd. Dat alles zorgt ervoor dat in een bocht de fiets de richting uitgaat die jij wilt.

Het brede (71 cm!) stuur vraagt wat aanpassing in het begin, maar het zorgt wel voor enorm veel stabiliteit tijdens het klimmen en dalen. Op dicht beboste singletracks kun je er wel eens mee blijven haperen aan een boom ... Samen met het zadel, de zadelpen en stuurpen bleek dit een betrouwbaar onderdeel tijdens de testperiode. De Easton XC-wielset voelde niet echt licht maar wel betrouwbaar aan, terwijl het rubber van de Maxxis Ikons ons constant vertrouwen gaf. Zowel op rotsige, natte, zanderige of modderachtige paden konden de banden goed uit de voeten. Een supersnelle allroundband heet dat dan.

De dubbele vertanding (24/38 gecombineerd met een 11-36 10-speed cassette) vonden we geen nadeel ten opzichte van een triple aandrijving. Integendeel, je hebt minder overlappingen en moet minder schakelen met de linkershifter. Op geen enkele klim kwamen we tot de vaststelling dat we het kleinste tandwiel van een triple misten. Wie op de racefiets graag met een compact fietst, zal zich snel thuisvoelen op een mountainbike met een dubbel.

Het uitstekende frame krijgt wel niet overal waar het recht op heeft. De remmen zijn bijvoorbeeld niet de beste onderdelen van deze fiets en een volledige X9-groep zou de Big Kahuna een nog betrouwbaarder karakter geven. Allemaal onderdelen die je na verloop van tijd makkelijk kunt vervangen natuurlijk. De RockShox Reba-voorvork is stijf genoeg - ook al door de steekas en de tapse vorkbuis - maar heeft geen remote lockout. Je moet dus naar de rechtse vorkpoot grijpen om aan de knop te draaien die de vork uitschakelt tijdens het klimmen, sprinten of rijden op asfalt.

SPECIFICATIES
Frame: Kona Scandium 69
Voorvork: Rock Shox Reba RL 29er Tapered 100mm
Stuur: Kona Energy
Stuurpen: Kona XC/Road Deluxe
Zadelpen: Kona Double Clamp
Zadel: WTB Volt Comp
Shifters: Sram X7
Remmen: Avid Elixir 5 180/160 mm
Crankstel: Sram X7 24/38
Trapas: Sram X7
Voorderailleur: Sram X7
Achterderailleur: Sram X9
Ketting: Sram PC1031
Cassette: Sram PG1030 11-36
Wielen: Easton XC 15 mm en 142x12 mm
Banden: Maxxis Ikon 29x2.2"
Maten: 16", 18", 19", 20", 22"
prijskaartje: 2199 euro
INFO: www.konaworld.com
Reacties op dit artikel