Binnen exact 10 dagen is 't Stad opnieuw van de lopers tijdens de 34ste editie van de AG Antwerp 10 Miles & Marathon. Reeds 35.000 deelnemers zijn ingeschreven.

"De loopsport zit dan ook nog steeds in de lift en blijft verder groeien. De economische, sportieve en promotionele return van de AG Antwerp 10 Miles & Marathon vormen een enorme meerwaarde voor onze stad. En natuurlijk blijft er ook de enorme maatschappelijke impact, want sportevenementen zoals deze brengen mensen samen", verduidelijkt burgemeester Bart De Wever.

Naar analogie met de voorbije edities zal de 10 Miles zelf veruit de populairste afstand zijn van de vier. Ruim 2/3 van alle ingeschrevenen waagt zich aan de 16 kilometer. De andere afstanden zijn de marathon, dit jaar opnieuw goed voor meer dan 3.000 deelnemers, de short run over 5 kilometer en de kids run (1,4km).

"Deze sportevenementen profileren ons verder als de internationale sportstad van Vlaanderen. De 10 Miles en Marathon groeiden dan ook uit tot het grootste en meest succesvolle loopevenement van ons land. Met Sporting A blijven we dan ook verder investeren in deze 'Doe mee-evenementen'. Ze zijn één van de krachtigste instrumenten om nog meer Antwerpenaars aan het lopen en aan het bewegen te zetten. Deze initiatieven, met een record aantal toeschouwers , maar dus vooral deelnemers, versterken de olympische traditie van onze stad" vervolgt schepen voor Sport Ludo van Campenhout.

Organisatie voert enkele vernieuwingen door

"De belangrijkste nieuwigheden situeren zich op het parcours van de 10 Miles" zegt Greg Broekmans van organisator Golazo. "Dit jaar krijg je als loper aan de 10 Miles een vernieuwd parcours voorgeschoteld. Er is een hertekende passage op Het Zuid en in het centrum van de stad zullen de lopers nu dwars door de studentenbuurt lopen. Beide passages staan garant voor nog meer sfeer." Verder komt er dit jaar een extra bevoorrading voor de deelnemers aan de AG Antwerp 10 Miles. Naast de 3 reeds bestaande bevoorradingsposten en de eindbevoorrading wordt er in 2019 een volwaardige vierde post toegevoegd en dit na ongeveer 2,5 km.

Daarnaast blijft de organisatie hameren op het belang van een goede voorbereiding voor de deelnemers aan de verschillende wedstrijden op 28 april. In dit kader werden gratis persoonlijke Energy Lab trainingschema's aangeboden aan alle deelnemers. In samenwerking met partners Sportoase en Runners'Lab werden periodieke trainingsruns georganiseerd in het Antwerpse.

Move by AG

"Bewust van onze maatschappelijke rol, hebben we vorig jaar het activatieprogramma Move by AG opgezet, een programma waarmee mee we zo veel mogelijk mensen aanzetten om - ieder op eigen ritme en niveau - te bewegen en actief aan hun gezondheid te werken. Met zijn 40.000 deelnemers en nog eens tienduizenden supporters langs de weg, is de AG Antwerp 10 miles & Marathon een ideaal uithangbord om die boodschap te verspreiden. Het is dan ook met trots dat we dit jaar opnieuw één van de grootste massasportevenementen van Vlaanderen en België ondersteunen", vervolgt Hans De Cuyper, CEO van AG Insurance.

Beleving staat centraal

Om de deelnemers onderweg aan te moedigen, trekken de organisatie en haar partners de registers dit jaar volledig open. Met meer dan 40 animatiepunten op de verschillende parcours, aangevuld met een reeks innovatieve activaties belooft het een topdag te worden voor zowel deelnemers, supporters als de inwoners van Antwerpen.

Shakeout Run op zaterdag

Voor het eerst wordt er in het programma van het event een sportief zijsprongetje gemaakt naar zaterdag. Om 11u30 nodigt de Antwerp Running Crew iedereen uit voor de (gratis) AG Antwerp 10 Miles & Marathon Shakeout Run. Afspraak om 11u30 aan de Voetgangerstunnel (Linkeroever) voor een gezellig en gezapig rondje van 5km door Linkeroever. De perfecte gelegenheid voor iedereen om de beentjes een ultieme keer los te gooien in de laatste rechte lijn richting de grote afspraak op zondag!