Vandaag werd in Antwerpen de 34ste editie van de AG Antwerp 10 Miles & Marathon voorgesteld. Het grootste loopfeest van het land vindt volgend jaar plaats op zondag 28 april. Samen met title partner AG Insurance en Sporting A wil de organisatie iedereen aan het bewegen krijgen. Er worden opnieuw 40.000 lopers verwacht. Inschrijven voor alle afstanden kan vanaf nu.

Het programma blijft identiek aan dat van de voorbije editie. De eerste wedstrijd van de dag is naar goede gewoonte de AG Antwerp Marathon, met start (om 9u) op Linkeroever en finish op de Grote Markt. Inschrijven voor de laatste voorjaarseditie van de Antwerp Marathon kon reeds vanaf 20 september en het event is opnieuw op weg richting de 3.000 deelnemers! "Vanaf 2020 verhuist de Antwerp Marathon naar het najaar én een nieuwe locatie. Heel wat deelnemers grijpen de kans om voor de laatste keer te lopen op dit traditionele parcours", zegt Greg Broekmans van organisator Golazo.

Om 11u zetten de allerkleinsten hun beste beentje voor tijdens de Alpro Kids Run. Om 12 uur is er de AG Antwerp Short Run 5 km. De populairste afstand is traditiegetrouw de AG Antwerp 10 Miles, die in drie waves van start zal gaan om 14u30, 15u en 15u30. De Kennedytunnel en de Waaslandtunnel zijn de blikvangers op het parcours.

?De Antwerp 10 Miles & Marathon is er voor iedereen en we willen deze dan ook openstellen naar een zo breed mogelijk publiek?, stelt schepen voor Sport Ludo Van Campenhout. ?In 2019 willen we ook zo veel mogelijk G-sporters aansporen om deel te nemen. We bouwen verder op het inclusieve verhaal van de vorige editie. We zullen ook opnieuw de mogelijkheid bieden aan Antwerpenaars met een A-kaart om aan een kansentarief deel te nemen aan dit grootste loopevenement van Vlaanderen." Zelf trekt Van Campenhout ook de loopschoenen aan. ?Ik ga zeker meelopen op 28 april. Wie weet wordt het zelfs de marathon. In de kerstvakantie zal ik de knoop doorhakken", aldus de sportieve schepen voor Sport.

MOVE BY AG

"AG Insurance promoot het actief sporten en een gezonde levensstijl", zegt Hans De Cuyper, CEO van AG Insurance. "De nadelige gevolgen van een zittend leven of van langdurige afwezigheid wegens burn out zijn gekend. Met ons ambitieus programma 'MOVE by AG' leggen we de focus op bewegen in al zijn facetten. Een evenement als de AG Antwerp 10 Miles dat 40.000 mensen doet bewegen en een veelvoud ervan inspireert, is een terecht vlaggenschip voor dit programma."

T-SHIRT TEN VOORDELE VAN STOP DARMKANKER

Inschrijven voor de AG Antwerp 10 Miles, de AG Antwerp Short Run en de Alpro Kids Run kan vanaf nu.

Ook dit jaar kunnen deelnemers tijdens hun registratie kiezen om 10 euro te doneren. In ruil gaan ze naar huis met het officiële eventshirt. De opbrengst gaat deze editie integraal naar Stop Darmkanker, een vzw die zich focust op de preventie van darmkanker en zich inzet voor het vroegtijdig opsporen ervan.